Aktualizace 26.10.2022
Na základě oficiálního požadavku na deratizaci obec Travčice skrze odbornou instalovala návnady v nejzamořenějších částech obce. Díky alespoň za tento krok. Nicméně stále se jedná o nesystémové řešení, které může, ale spíše nebude mít dlouhodobější úspěch. Pro smysluplné řešení problému stále chybí následující kroky:
- Řádný průzkum zasažených oblastí (vyhledání zimovišť potkanů, detekce problémových míst, detekce zdrojů potravy)
- Analýza zjištěných skutečností (např. zpracování mapových podkladů)
- Zpracování plánu dlouhodobé deratizace (umístění návnad, eliminace zimovišť, zajištění proti přesunutí hlodavců do jiných částí, harmonogram opakování akce a pod.)
- Provádění akce
Oficiální požadavek na obec z 3.10.2022
Základní informace

Na severní straně Nučniček jsou velmi často pozorovatelní potkani. To znamená, že populace je v tomto regionu přemnožená. Občané řeší deratizaci na svých pozemcích, ale stále nebylo objeveno zimoviště hlodavců. Odhaduje se, že hlodavci přezimují v koncových částech kanalizace. S ohledem na nebezpečí šíření nemocí je nutné provádět pravidelnou deratizaci a to jak v kanalizaci, tak v blízkosti obydlí. V tomto směru je nutná vzájemná kooperace majitelů pozemků ohrožených hlodavci a obce. Vše minimálně dle §55-61 zákona 258/2000 O ochraně veřejného zdraví, což se dnes neděje.
Články k problematice
003-Zaujatý report ze zastupitelstva
Jednání zastupitelstva č. 3.
Pro začátek jsem si vzal (poprvé) do ruky zápis a vidím, že zápis hlasování v bodě 5b chybí. Neuvedení hlasování zastupitelstva v rámci zápisu je docela vážný přestupek. Ale to asi vidím jen já, protože jinak to evidentně nikomu nevadilo, včetně ověřovatelů zápisu. Starosta slíbil nápravu, tak uvidíme.
Oficiální zápis ze zastupitelstva č. 2 – 31.10.2022
Zpráva o činnosti
- Vzorek z Louže odebrán, výsledky došly dnes (24.11.2022), starosta přepošle
- Cesta Travčice – Nučničky – z toho už si budu dělat akorát srandu, protože tomu nerozumím, takže vesele zjednodušeně: Všechny úřady jsou pro, nic není problém, ani kácení, jen se musí udělat projekt a pak to půjde samo. Matěje (majitele sousedního problémového pozemku) se na nic ptát nebudeme, protože on za námi taky nepříjde. Zkušenost je nepřenosná, a proto nikdo nepochopí, že tímto způsobem se akce vede do konfliktu a bude táhnout v odvoláních léta. Je to smutné, ale tento projekt je pro mě odpískaný.
- Školka – pí ředitelka prý slíbila provoz 6-16.00 do konce školního roku.
- Opravy vozovky prohlášeny za provizorní s životností max. 2 roky.
- Upozornil jsem na problém umístění nové lampy osvětlení
Jinak se probraly i jiné části z minulého zastupitelstva (věcná břemena, odkupy a pod.) , ve kterých byl všeobecný souhlas.
bod 4 - Vyhláška o místním poplatku z pobytu
bod 5 - Výměna kotlů OÚ
bod 6. – Směrnice o oběhu účetních dokladů
bod 7. – Výběr auditorské firmy
bod 8. – Inventury
bod 9 – Rozpočet mateřské školy.
bod 10 – Rozpočtový výhled 2024-2025
bod 11. – Rozpočet 2023
bod 12. – Stanovisko pořizovatele k návrhům Územního plánu obce Travčice
- Nesouhlasit s umístěním této zóny
- Požadovat na kompetentních orgánech odstranění výhradního ložiska z místa budoucí zóny bydlení
bod 13. – Příspěvek seniorům
bod 14. – Nákup traktoru pro úpravu obce
Diskuze
V rámci diskuze Jsem opět urgoval plán deratizace.
Problémová mapa
Co to je, taková problémová mapa? Nic složitého – jen ve výkrese zaznamenané položky, které je třeba řešit v rámci naší obce. Je to praktický dokument, dle kterého je možné se velmi dobře orientovat ve věci oprav, rozvoje a administrativních úkonů týkajících se obce. Koordinovaný výkres problémové mapy vypadá nějak takto:
Jak vidíte jedná se o katastrální mapu, do které jsou jednotlivé problémy zakresleny v přibližném rozsahu, kterého se týkají a označeny kódem. Položky jsou rozloženy do 3 kategorií, tak aby je bylo co nejjednodušeji možno začlenit do obecního rozpočtu na rok 2023.
Což je hlavní důvod proč tato mapa vznikla. V posledních letech se investice do rozvoje a údržby v Nučničkách limitně blíží nule. Kdykoliv se pak na zastupitelstvu tento problém otevřel, tak celá diskuze končila s tím, že vlastně ani nikdo neví, co a proč by se mělo v Nučničkách opravovat.
K dnešnímu dni tedy máme definované cíle pro 2023, které by se v ideálním případě ten rok realizovaly. Když si projdete jednotlivé položky, zjistíte, že toho není málo a nejde o zrovna levnou záležitost. Je nutné upozornit, že se v posledních letech do naší části obce nijak zvlášť neinvestovalo, nu a tak se problémy nashromáždily. Pokud tento stav zachytíme nyní, dá se předpokládat, že v dalších letech budou finanční nároky klesat. (Pokud ne – náklady samozřejmě porostou.)
Celý PDF dokument „Problémová mapa Nučničky 2023“
Bylo by správnou cestou, kdyby zastupitelstvo dokument tohoto typu prodiskutovalo, definovalo priority jednotlivých položek, koordinovalo je s možnostmi rozpočtu a rozplánovalo proces jejich provedení v čase během příštího roku. Uvidíme, zda se mi podaří najít podporu pro takový postup.
V rámci Témat pro Nučničky jsem vytvořil:
- samostatný soupis položek pro rok 2023,
- v rámci soupisu hlavních témat jsou pak položky zařazeny do k jednotlivým úkolům (viz krátké video níže).
Držíme tak jednu linii směrem, který jsme si v obrysech definovali už na kandidátce.
Závěrem se dostáváme k třešničce na dortu. V rámci zpracování Problémové mapy na našem webu jsme ji pilotně využili jako zkušební projekt pro budoucí mapový portál serveru. Výsledná mapa je zde – pro lepší ovládání doporučujeme přepnout na fullscreen zobrazení tlačítkem v levém horním rohu.
002-Zaujatý report ze zastupitelstva
První jednání zastupitelstva, ve kterém se řeší konkrétní body obce. Do programu jsou zapracovány mé návrhy z dopisu obci z 27.9.2022. Jedná se hned o úvodní body 3-5.
V rámci doby vyvěšení ohlášení o konání schůze jsem žádal o poskytnutí podkladů k jednání zasláním na email, ale byly mi poskytnuta pouze možnost vyzvednutí si podkladů na úřadu obce. Tu jsem samozřejmě hned využil.
Zúčastnili se všichni zastupitelé + cca 15-20 občanů (3 z Nučniček)
bod 3 - Zjištění stavu vody v Louži - rozbor vody.
Všichni to ví, že problém v jezírku je a je jej třeba řešit. V tom panovala všeobecná shoda.
bod 4 - Změna určeného zastupitele.
Tento bod považuji za jeden ze stěžejních. Myslím si, že si obě obce zasloužíme dobře propracovaný územní plán, který bude určovat rozvoj na nejbližších 10 let. Opravdu nevěřím, že starosta, jako stávající určený zastupitel, je natolik zběhlý ve stavebním právu, aby byl schopen obhájit některé požadavky občanů proti tlaku úřadů. V ještě větší míře nejsem přesvědčený, že by měl nějakou vizi obce do budoucnosti. Reálný stav mi bohužel pro všechny zúčastněné dává za pravdu. A všichni zúčastnění jsou opravdu všichni stávající i budoucí občané našich obcí. Tedy úplně každý.
Jako určený zastupitel by měl:
- komunikovat s ostatními zastupiteli a informovat je o stavu provádění územního plánu
- komunikovat s dotčenými úřady a organizacemi a obhájit před nimi požadavky obce a jejich občanů
Z konkrétního stavu, kdy nikdo neví, v jakém stavu je aktuální nový návrh změny územního plánu (i když o to oficiálně požádá) a že bude velké překvapení pro některé občany, že jejich pozemky budou vyjmuty ze změny s odůvodněním, že pro objektivní příčiny jejich pozemek změněn být nemůže (přestože by trochu pevnější postoj určeného zastupitele „objektivní příčiny“ smetl), tak z tohoto konkrétního stavu musím říci, že hlasování zastupitelstva nedopadlo dobře.
Na druhou stranu je potěšitelné, že je to snad poprvé co vidím, že byl nějaký bod řádně diskutován a výsledné hlasování mluví o tom, že si někteří zastupitelé uvědomují, že problém je složitější než jen tak běžná výměna osob ve funkci.
bod 5. – Řešení pěší cesty Travčice - Nučničky
Popravdě v tomto bodě jsem zmaten.
Vzájemné spojení obcí pěší stezkou považuju za jednu ze zásadních akcí, jejímž výsledkem by mělo být výrazné zlepšení vzájemných vztahů obou částí. Stávající pěší stezka vede přes pozemek bývalého starosty, který je mezitím předal vnukovi, a jehož cílem je spojit si své pozemky. Za to nabízí bohatou kompenzaci ve směně pozemků téměř dvojnásobné plochy na hraně svých pozemků, tak, aby cesta jeho pozemky obcházela. Za mě je to řešení konfliktního bodu, které by vedlo ve výsledku k provedení cesty.
Bohužel z nějakého patologického důvodu všichni travčičtí zastupitelé striktně trvají na zachování cesty v původní stopě. Argumenty zněly (od relativně smysluplných k absurdním):
- Směňujeme pozemky s definicí komunikace za pozemky s definici lesa a změna využití pozemku lesa za komunikaci nebude snadná (v absurdnější variantě – nebude možná)
- Je to zásadně delší cesta ( 445 m vs. 530 m tedy rozdíl 85 m – na celkové délce stezky 2,5 km/obecní úřad – přívoz/ zcela zanedbatelné)
- Travčičtí občané to nechtějí / tj. směnu pozemků/ (to bych po dnešním jednání i věřil, minimálně 8 zarputilých jsem viděl)
- Nučničtí občané to nechtějí (na dotaz kteří – nebylo odpovědi)
- Už jsme o tom jednou jednali (o směně) a zamítli jsme ji
Pro mě zcela nepochopitelná pak byla nutkavá potřeba starosty nechat (vlastně znovu) hlasovat o tom, že jsou zastupitelé zásadně proti jakékoliv směně. I když jsem jej upozornil, že návrh usnesení zní zcela jinak, tak stále patologicky trval na hlasování. Zdržel jsem se s výrazným komentářem, že takové hlasování není obsahem bodu.
Obsahem bodu bylo a je to, co jsem uváděl v návrhu bodu v podkladu jednání a to: „Zastupitelstvo obce pověřuje zastupitele Jiřího Hubálka (doplněno dle aktuální situace), aby prověřil za jakých podmínek je možné vybudovat pěší komunikaci Travčice – Nučničky s termínem do příštího jednání zastupitelstva.“, což bylo přijato jako bod 4.b
Ač jsem si dal vzájemné spojení obou obcí za jeden z prioritních cílů musím zhodnotit, že v současné konstelaci 8:1 se stává se tento projekt jedním z nejtěžších. Prim zde hrají nějaké, pro mě neznámé, osobní animozity, které jasně vítězí nad vůlí k realizaci.
bod 6. – Rozpočtové opatření č. 2
Jediný bod, ke kterému jsem neměl podklady, protože v době, kdy jsem byl na úřadě probrat podklady byla pí tajemnice mimo. Bohužel z mého hlediska je 10 minut, které bylo na prostudování podkladů příliš málo a tak jsem se zdržel hlasování. Neříkám tím, že by v tom bylo něco špatně, prostě na nenastudovanou věc nemohu říci ani ano, ani ne.
bod 7. – Rozdělení příspěvku štěrkopísky:
V tomto bodě nebylo zásadních rozepří.
bod 8 – Žádost o změnu pracovní doby MŠ Travčice:
Jestli jsem byl zmaten v bodu 5, tak zde je mé zmatení ještě hlubší. A to z postoje starosty – v bodě 5 se mohl přetrhnout, aby se hlasovalo za něco, co nikdo neřešil a bylo úplně mimo smysl řešeného bodu, tak zde se naopak bál hlasování jako čert kříže. Co hlasování – i jen vložení konkrétního postoje do zápisu!
Ale od začátku.
Jedná se o bod, který má velký vliv na život v obci. Mladé maminky mají problém vrátit se ze zaměstnání před zavírací hodinou mateřské školky a peticí žádají o prodloužení pracovní doby o půl hodiny. Druhým požadavkem je fungování školky o prázdninách. V obecenstvu se tak ve větším množství objevují mladí rodiče, které daný bod zajímá.
Z diskuze vyplývá, že pro letošní rok je příslib ředitelky MŠ na základě domluvy protáhnout pracovní dobu do 16.00, od příštího roku pak takovou pracovní dobu zavést oficiálně. Letní měsíce z kapacitních důvodů pokrýt nelze, ale bylo by řešením vést letní příměstský tábor.
Přítomní rodiče to kvitují s povděkem, přestože je pro ně tato informace nová a slyší ji na zastupitelstvu poprvé. Ředitelka MŠ dle jejich informací s nimi totiž nekomunikuje.
Část zastupitelů (včetně mě) se tedy snaží aby výše uvedený slib byl nějakým způsobem fixován v nějakém oficiálním dokumentu, tak aby rodiče měli možnost se na něj odvolat. V tomto směru je starosta naprosto neústupný a veškeré návrhy na hlasování odmítá. Na přímý dotaz, zda alespoň v zápise by se formulace slibu mohla objevit reaguje striktně zamítavě.
Vracím se tedy k tomu proč jsem zmaten – starosta jako zastupitel občanů se k jejich požadavkům postavil zády. Zcela ignoroval veškeré možnosti, ve kterých by je mohl podpořit. Ani prosté chlapské stojím za vámi, jednoduše nic. Hlavně aby nic nebylo v nějakém oficiálním dokumentu.
Když to tak píšu, tak mě z výše uvedeného napadá – nevymyslel si on ten slib ředitelky?
bod 9-12 – Organizační věci pro stavby na území obce:
Body pro občany bez rezonancí.
bod 13. – Diskuze:
S povděkem oceňuji rozběhnutí deratizace a navrhuji nechat zpracovat plán deratizace na zimní období a příští rok.
Deratizace nutná!
Severní stranu Nučniček již delší dobu trápí zvýšený výskyt potkanů. V loňském roce proběhl jakýsi pokus o deratizaci, ale pro svou nekoncepčnost s nevalným úspěchem. Takže občané bojují sami, za pomoci běžně dostupných prostředků. Výsledky lze hodnotit jako střídavé úspěchy.
Evidentní je, že je nezbytné začít s komplexním dlouhodobým plánem deratizace. Obec nesmí stát stranou, protože je v tomto směru dle §55-61 zákona 258/2000 O ochraně veřejného zdraví povinována zasáhnout.
Napsat komentář