Konsolidace územního plánu

2000
Proces zpracování 0%
0 Kč
Priorita úkolu
Proces zpracování úkolu
Odhadované náklady

Vize Nučničky 2050

Veškeré související úkoly se dotýkají problematiky územního plánu. Územní plán jako dokument definuje směřování obce na desetiletí dopředu. Takže všechny s tím související plány, které chceme realizovat by měly být v tomto dokumentu připraveny. Územní plán je jakási smlouva obce se státem na jedné straně a se svými občany na straně druhé.

Články k problematice

Rozbor rozpočtu 3 – závěr

  Přečtěte si druhý díl

Najít žábu na prameni ve výdajích pro Nučničky je velmi jednoduché – vezmete největší výdaj a kouknete do něj.

Je to právě přívoz. V přívozu je položka „Opravy a udržování“ za 450 000,- Kč. Tato položka skrývá výdaje na údržbu lodi (odhadem 50 tis. Kč) a zbývající peníze jsou dle návrhu zastupitelů ideální pro renovaci WC na přívoze.

Jenomže…

Jenomže tuto renovaci kromě některých zastupitelů nikdo nechce, rozhodně ne nučničtí. Z naší strany byly priority jasně definované v problémové mapě a tam se přívozu netýká ani jedna položka.

Výdaje pro přívoz

Takže se podívejme na detail tabulky rozpočtu věnovaný výdajům přívozu

PřívozPlaty zaměst.v pr.poměru120 000 Kč
Ostaní osobní výdaje DPP40 000 Kč
Drobný hmotný dlouhod.majetek10 000 Kč
Nákup materiálu5 000 Kč
Studená voda20 000 Kč
El.energie90 000 Kč
Pohonné hmoty a maziva30 000 Kč
Nájemné11 000 Kč
Opravy a udržování450 000 Kčrenovace WC
Správní poplatek -vysílačky2 000 Kč
CELKEM778 000 Kč

Pokud z výdaje „Opravy a udržování“ ponecháme v rozpočtu přívozu 50 tis. Kč na opravu lodi, tak nám rázem klesne celkový výdaj přívozu na 375 tis. Kč.

A pokud zbytek, tj. 400 tis. Kč rozdělíme dle počtu obyvatel na část využitelnou v Travčicích (cca 344 tis. Kč) a Nučničkách (cca 56 tis. Kč), pak uvidíme, že je to s tím obligátním „kdo komu co“ zase rapidně jinačí:

Příjmy / výdaje na obyvatele

Myslím si, že takové rozdělení je daleko smírnější. Vždy bude menší sídlo na jednotku cenově náročnější, nicméně v našem případě je to více než bohatě vykompenzováno příjmy, které z menšího sídla do společné kasy plynou.

Zdroje pro investice

Pak tedy vyjmeme z tabulky všechny položky „Opravy a udržování“ a dostaneme docela konkrétní přehled o tom, kolik je možné v tomto roce utratit za investice – bude se jednat cca o 80% souhrnné částky.

Dovolil jsem si ji rovnou rozdělit dle klíče, který rozdělovat příjmy a výdaje v rámci celého rozpočtu (tj. dle podílu obyvatelstva/domů/plochy komunikací).

Jednotlivé položky i výsledné sumy nám osvětlí následující tabulka:

[table “17” not found /]

Vidíme tedy, celkově je možné na investice použít až 3,112 mil. Kč v obou obcích, rozděleno pak 2,434 mil. Kč v Travčicích a 677 tis. Kč v Nučničkách.

A to je také výsledek, ke kterému jsem se chtěl dostat. Pro realizaci prvků Problémové mapy lze použít 677 000,- Kč z rozpočtu obce aniž by to jakkoliv negativně ovlivnilo běh obecních financí.

To je zásadní podklad pro revizi nákladů a priorit problémové mapy.

Finance pro investice

Závěr

Závěrem bych chtěl apelovat na kolegy v zastupitelstvu, aby také prezentovali problémové prvky Travčic a určili jim priority. Stojí před námi všemi několik zásadních investic a je třeba mít přehled z jakých prostředků je budeme platit.

Mé chabé znalosti travčické lokality definují minimálně následující větší investice:

  1. Kanalizační napojení – je již podepsáno a celková cena, kterou obec musí platit je cca 2,1 mil. Kč ve 3 splátkách – tj. letos 700 tis. Kč
  2. Prostor bývalého kravína – to bude finančně náročná akce již jen z hlediska čištění od nebezpečného odpadu
  3. Stezka Travčice – Nučničky – zde se dle diskuzí na zastupitelstvu chtějí některá zastupitelé investovat minimálně do projektu.

Tento seznam rozhodně není ani zdaleka úplný.

Je tedy třeba mít zodpovědný přístup k našim společným financím.

Namísto blouznění o rozšíření/přestavbě přívozu my v Nučničkách máme jasně definováno co chceme tento rok udělat a nyní zapracujeme nad prioritami a zefektivněním jednotlivých prvků.

  • Zdrojem pro určení počtu domů a obyvatel je ČSÚ a sčítání 2021
  • Zdrojem pro plošné rozměry je ČUZK a jím spravované katastrální statistiky
By |2. 12. 2022|Categories: 11-UPn, Rozvoj, Strategie|Tags: |3 Comments

Rozbor rozpočtu 2 – výdaje

  Přečtěte si první díl

Celkové výdaje – 12 109 000 Kč

Výdaje rozpočtu

Výdajová část rozpočtu je trochu složitější. Přesto se dají definovat jednotlivé kapitoly, které přehled v rozpočtu usnadní. Můžete se podívat na celkové výdaje, ale bloudit v 80 řádkách je pro neznalého v podstatě ztráta času.

VýdajeOddíl §PoložkaPopisodhadovaný výdajPozn.TravčiceNučničkypodíl dle
Silnice22125171Opravy a udržování1 200 000 Kčstezka Travčice - Nučničky1 200 000 Kč665 931 Kč534 069 Kčplochy místních komunikací
Přívoz22325011Platy zaměst.v pr.poměru120 000 Kč778 000 Kč778 000 Kč
22325021Ostaní osobní výdaje DPP40 000 Kč
22325137Drobný hmotný dlouhod.majetek10 000 Kč
22325139Nákup materiálu5 000 Kč
22325151Studená voda20 000 Kč
22325154El.energie90 000 Kč
22325156Pohonné hmoty a maziva30 000 Kč
22325164Nájemné11 000 Kč
22325171Opravy a udržování450 000 Kčrenovace WC
22325162Správní poplatek -vysílačky2 000 Kč
Mateřská škola31115331Mateřské školy400 000 Kč400 000 Kč347 826 Kč52 174 Kčpočtu žáků
Knihovna33145136Knihy,uč.pomůcky a tisk2 000 Kč5 000 Kč4 303 Kč697 Kčpočtu obyvatel
33145229Ost.neinv.transfery nezisk.a podob.org.3 000 Kč
Zájmová činnost v kultuře33925137Drobný hmotný dlouhod.majetek20 000 Kč380 000 Kč326 992 Kč53 008 Kčpočtu obyvatel
33925139Nákup materiálu5 000 Kč
33925151Studená voda25 000 Kč
33925164Nájemné20 000 Kč
33925171Opravy a udržování300 000 Kč
33925222Neinv.transfery spolkům10 000 Kč
Výdaje na věcné dary33995194Jubilea30 000 Kč230 000 Kč197 916 Kč32 084 Kčpočtu obyvatel
33925169Nákup ostatních služeb200 000 Kč
Hřiště34195139Nákup materiálu20 000 Kč830 000 Kč830 000 Kč
34195151Studená voda30 000 Kč
34195154El.energie70 000 Kč
34195156Pohonné hmoty a maziva30 000 Kč
34195171Opravy a udržování600 000 Kč
34195222Neinv.transfery spolkům80 000 Kč
Veřejné osvětlení36315154El.energie200 000 Kč250 000 Kč138 736 Kč111 264 Kčplochy místních komunikací
36315171Opravy a udržování50 000 Kč
Územní plánování36356119Územní plán100 000 Kč100 000 Kč86 050 Kč13 950 Kčpočtu obyvatel
Komunální odpad37225139Nákup materiálu6 000 Kč557 000 Kč450 905 Kč106 095 Kčpočtu domů
37225169Nákup ostatních služeb550 000 Kč
37225329Ost.neinv.transfery nezisk.a podob.org.1 000 Kč
Tříděný odpad37255169Nákup ostatních služeb450 000 Kč450 000 Kč364 286 Kč85 714 Kčpočtu domů
Krizová opatření52135903Rezerva na krizová opatření20 000 Kč20 000 Kč20 000 Kč
péče o vzhled obce a zeleň37455021Ostatní osobní výdaje20 000 Kč925 000 Kč748 810 Kč176 190 Kčpočtu domů
37455134Prádlo, oděv a obuv15 000 Kč
37455139Nákup materiálu80 000 Kč
37455156Pohonné hmoty a maziva100 000 Kč
37455169Nákup ostatních služeb250 000 Kč
37455171Opravy a udržování420 000 Kč
43195229Ost.neinv.transfery nezisk.a podob.org.40 000 Kč
Požární ochrana55125134Prádlo, oděv a obuv10 000 Kč140 000 Kč120 471 Kč19 529 Kčpočtu obyvatel
55125139Nákup materiálu20 000 Kč
55125153Plyn20 000 Kč
55125171opravy a udržování30 000 Kč
55125154El.energie20 000 Kč
55125222Neinvestiční tansféry spolkům35 000 Kč
55125151Studená voda5 000 Kč
Zastupitelstva obcí61125023Odměny členů zastupitelstva obcí a krajů1 100 000 Kč1 145 000 Kč1 119 800 Kč25200reality
61125173Cestovné45 000 Kč
Činnost místní správy61715011Platy zaměst.v pr.poměru1 700 000 Kč4 699 000 Kč4 043 509 Kč655 491 Kčpočtu obyvatel
61715021Ostatní osobní výdaje40 000 Kč
61715031Povinné poj.na soc.zab.550 000 Kč
61715032Povinné poj na veřejné zdrav.pojištění250 000 Kč
61715038Povinné poj.na úraz.pojištění18 000 Kč
61715136Knihy,uč.pomůcky a tisk1 000 Kč
61715137Drobný hmotný dlouhod.majetek50 000 Kč
61715139Nákup materiálu100 000 Kč
61715151Studená voda15 000 Kč
61715153Plyn80 000 Kč
61715154El.energie60 000 Kč
61715161Poštovní služby2 000 Kč
61715162Služby telekomun.a radiokomunikací70 000 Kč
61715163Služby peněžních ústavů - pojištění70 000 Kč
61715164Nájemné5 000 Kč
61715167Služby školení a vzdělávání3 000 Kč
61715169Nákup ostatních služeb604 000 Kč
61715171Opravy a udržování970 000 Kč
61715173Cestovné3 000 Kč
61715175Pohoštění20 000 Kč
61715321Přestupky5 000 Kč
61715329Neinv.transfery obcím - Euroregion5 000 Kč
61715492Dary obyvatelstvu60 000 Kč
63105163Služby penžních ústavů10 000 Kč
61715321VRT3 000 Kč
61715361Kolky5 000 Kč
Celkem12 109 000 Kč9 445 533 Kč2 663 467 Kč

Kdežto když si otevřete níže uvedenou zjednodušenou tabulku, asi se zorientujete lépe.

VýdajeOddíl §PoložkaTravčiceNučničkypodíl dle
Silnice221251711 200 000 Kč665 931 Kč534 069 Kčplochy místních komunikací
Přívoz22325011778 000 Kč778 000 Kč
Mateřská škola31115331400 000 Kč347 826 Kč52 174 Kčpočtu žáků
Knihovna331451365 000 Kč4 303 Kč697 Kčpočtu obyvatel
Zájmová činnost v kultuře33925137380 000 Kč326 992 Kč53 008 Kčpočtu obyvatel
Výdaje na věcné dary33995194230 000 Kč197 916 Kč32 084 Kčpočtu obyvatel
Hřiště34195139830 000 Kč830 000 Kč
Veřejné osvětlení36315154250 000 Kč138 736 Kč111 264 Kčplochy místních komunikací
Územní plánování36356119100 000 Kč86 050 Kč13 950 Kčpočtu obyvatel
Komunální odpad37225139557 000 Kč450 905 Kč106 095 Kčpočtu domů
Tříděný odpad37255169450 000 Kč364 286 Kč85 714 Kčpočtu domů
Krizová opatření5213590320 000 Kč20 000 Kč
péče o vzhled obce a zeleň37455021925 000 Kč748 810 Kč176 190 Kčpočtu domů
Požární ochrana55125134140 000 Kč120 471 Kč19 529 Kčpočtu obyvatel
Zastupitelstva obcí611250231 145 000 Kč1 119 800 Kč25 200 Kčreality
Činnost místní správy617150114 699 000 Kč4 043 509 Kč655 491 Kčpočtu obyvatel
12 109 000 Kč9 445 533 Kč2 663 467 Kč

Pro lepší pochopení se dají kapitoly převést do grafu, kde je vidět, že cca 2/5 sežere správa obce, jak administrativní tak technická. (což vypadá jako hodně ,ale rozhodně to hodně není). Další položky jsou drobnější. Z hlediska struktury a předpokládaných objemů podobnou skladbu najdete u jakékoliv běžné obce v republice.

Podíl vlastních příjmů na příjmu obce

Výdaje na katastru obcí

Výdaje na katastru obcí na obyvatele

Takže máme jakýs-takýs přehled a vraťme se ke hře „kdo na koho doplácí“. Najednou se nám to obrací – teď to zase vypadá obráceně – travčický občan v podstatě zůstane na svém (zde s ohledem na počet obyvatel je rozdíl ve stokorunách ročně), tak takový nučnický si vezme z rozpočtu ještě o dva tisíce více, než do něj přinese.

„No toto! Hůl na ně! Darmojedy!“

Příjmy / výdaje na obyvatele

Jak po prvním díle mohl být „spokojený“ nučnický občan, že je to přesně tak, jak říkal – doplácí na travčické, tak tady na konci druhého dílu se dostává zadostiučinění travčickým. Pokud někomu stačí jen pár nábojů do slovních přestřelek – mohl by skončit tady.

Ale ještě vás poprosím o trpělivost – cílem by neměla být planá debata.

Možná by vás, stejně jako mě, zajímaly odpovědi na otázky, jako:

  • Proč jsou výdaje v Nučničkách dle rozpočtu tak vysoké?
  • Kde vzít zdroje na realizaci položek z Problémové mapy?

Pokračujte na třetí díl

  • Zdrojem příjmů a výdajů je návrh Rozpočtu obce Travčice pro rok 2023
  • Zdrojem pro určení počtu domů a obyvatel je ČSÚ a sčítání 2021
  • Zdrojem pro plošné rozměry je ČUZK a jím spravované katastrální statistiky

By |2. 12. 2022|Categories: 11-UPn, Rozvoj, Strategie|Tags: |0 Comments

Rozbor rozpočtu 1 – příjmy

Na rozpočet se dá dívat různými způsoby, klasik by řekl: „Nevěřím statistice, kterou si sám nevytvořím.“

Já se dívám na rozpočet pohledem, který zkoumá, jaká část z rozpočtu by se dala použít pro realizaci položek Problémové mapy bez toho, že by omezila ostatní běžný chod obce. Tzn. chci vytvořit dlouhodobě udržitelný systém investic a údržby v Nučničkách.

Ptáte se, proč pořád melu o těch Nučničkách? Za 4 léta, které tady žiju jsem největší investici do dlouhodobější údržby viděl až v posledním měsíci. Při příjmech, které tato část obce generuje do společné kasy je to velmi trpké zjištění.

Co bylo, se vrátit nedá, ale započít s vyrovnaným systémem rozvoje obou obcí by se mělo tam, kde je největší problém.

Příjmy rozpočtu

Pro začátek si můžete připomenout jednotlivé položky, které pravděpodobně spadnou do obecní kasy. Nikdo to tam nenalije hned a najednou na začátku roku, příjmy budou přitékat postupně.

Pokud vás zajímají detaily, tak si můžete jednotlivé položky prohlédnout v tabulce, kterou si rozklikněte níže. Jinak můžete směle pokračovat dál

PříjemOddíl §PoložkaUzPopisodhadovanýpříjemPozn.TravčiceNučničkypodíl dle
1111Daň z příjmů FO ze záv.činnosti1 800 000 Kč1 548 908 Kč251 092 Kčpočtu obyvatel
1112Daň z příjmů FO ze SVČ120 000 Kč103 261 Kč16 739 Kčpočtu obyvatel
1113Daň z přijmů FO z kapit.výnos260 000 Kč223 731 Kč36 269 Kčpočtu obyvatel
1121Daň z příjmů PO2 000 000 Kč1 721 008 Kč278 992 Kčpočtu obyvatel
1211DPH5 500 000 Kč4 732 773 Kč767 227 Kčpočtu obyvatel
1334Odvody za odnětí půdy ze zem.půd.150 000 Kč150 000 Kč
1340Poplatek za provoz, shrom, a odstr.kom.300 000 Kč300 000 Kč
1341Poplatek ze psů14 000 Kč14 000 Kč
1381Odvod loterií apod.her80 000 Kč68 840 Kč11 160 Kčpočtu obyvatel
4112Neinvestiční dotace kraj150 000 Kč129 076 Kč20 924 Kčpočtu obyvatel
1361Správní poplatky8 000 Kč6 884 Kč1 116 Kčpočtu obyvatel
1511Daň nemovitých věcí500 000 Kč430 252 Kč69 748 Kčpočtu obyvatel
21192343Příj.z úhrad dobýv.prostoru270 000 Kč270 000 Kč
22322111Příjmy z poskytování služeb a výrobků250 000 Kčpřívoz250 000 Kč
22322131Příjmy z pronájmu pozemků5 000 Kč5 000 Kč
33922132Příjmy z pronájmu ost.nemovitostí72 000 Kč72 000 Kč
36392131Příjmy z pronájmu pozemků5 000 Kč5 000 Kč
37252111Využívání a zneškodňování kom.odpadů110 000 Kč89 048 Kč20 952 Kčpočtu domů
21192324Ostatní nedaň. Příjmy jinde nezařazené500 000 Kčštěrkopísky500 000 Kč
61712111Příjmy z poskytování služeb a výrobků5 000 Kč5 000 Kč
63102141Příjmy z úroků2 000 Kč2 000 Kč
55122132příjmy z pronájmu8 000 Kčpronájem placu8 000 Kč
Celkem12 109 000 Kč9 606 780 Kč2 502 220 Kč

Celkový příjem – 12 109 000 Kč

Příjmová stránka rozpočtu je relativně jednoduchá. Příjmy jsou povětšinou definované státem, vycházejí ze zdanění obyvatel. Tzn. to jsou peníze, které dostane jakákoliv stejně velká obec dle počtu obyvatel.

Zajímavá je část, kterou jsme si schopni vytvořit navíc specifikou našich obcí – u nás hlavně těžební činností. Tato část v příjmech dělá 770 tis. Kč. Další specifickou položkou je příjem z přívozu, který dělá 250 tis. Kč

Podíl vlastních příjmů na příjmu obce

Podíl vlastních příjmů na příjmu obce - Travčice

Podíl vlastních příjmů na příjmu obce - Nučničky

Samozřejmě, že nelze opomenout tradiční „kdo na koho doplácí“. Jak je vidět, tak víc lidí udělá větší hromadu, na tom není popravdě nic specifického. Zajímavější je pak pohled, kolik to dělá na jednoho obyvatele podle katastru. Ten rozdíl je opravdu zarážející.

Příjem vytvořený na katastru obcí

Příjem vytvořený na katastru obcí na obyvatele

Takže bezva, teď víme, že Nučničky doplácejí na Travčice. Hurá!

No jenomže ono to tak jednoduché není – méně hustě osídlené území má vyšší nároky na údržbu, což uvidíme v druhé části článku, kde si podobnou optikou rozebereme výdaje.

Pokračujte na druhý díl

  • Zdrojem příjmů a výdajů je návrh Rozpočtu obce Travčice pro rok 2023
  • Zdrojem pro určení počtu domů a obyvatel je ČSÚ a sčítání 2021
  • Zdrojem pro plošné rozměry je ČUZK a jím spravované katastrální statistiky

By |2. 12. 2022|Categories: 11-UPn, Rozvoj, Strategie|Tags: |0 Comments

Nábřeží – to nejkrásnější z obce

To, čím se mohou chlubit nejen Nučničky, ale obě naše obce je nábřeží. Protože jej máme přímo u nosu, tak zapomínáme, že se jedná opravdu o jeden z nejhezčích kousků republiky. Výhled na mytologický Říp rostoucí z vody je ikonografický obrázek srovnatelný s Hradem od Vltavy.

To, čím se mohou chlubit nejen Nučničky, ale obě naše obce je nábřeží. Protože jej máme přímo u nosu, tak zapomínáme, že se jedná opravdu o jeden z nejhezčích kousků republiky. Výhled na mytologický Říp rostoucí z vody je ikonografický obrázek srovnatelný s Hradem od Vltavy.

Namísto toho, abychom si jej hýčkali, tak je z této části naší obce rozbrouzdaná cesta a přilehlý remízek v létě neurvalí turisté mění ve smetiště. Syndrom rozbitého okna. Tam kde je to neudržované, tam prostě každý odhodí odpadky bez nejmenšího uzardění. Domácí pak s rezignovaně odpadky po masňáckých rybářích uklidí a jen kroutí hlavou, že ta obec s tím nic nedělá.

Dělá? Opravdu nedělá. Alibisticky tvrdí, že je zde definována užitková komunikace, že pozemek nepatří obci, tak jej nemůže obhospodařovat. Ale pokud se podíváme na okolní obce, tak to vypadá, že najít společnou řeč s majitelem pozemku, Povodím Labe, není zase tak náročné. Je to jen o tom chtít pro obec něco udělat. Pokud bude na pozemcích přilehlých k řece jen drobný mobiliář, tak by se z hlediska ochrany vod a údržby břehů by se nemělo jednat o žádnou překážku a vzájemné dohodě by nic nemělo bránit.

Detailní řešení by samozřejmě bylo výsledkem jednání. Nicméně aktivita tak jako tak musí vyjít z naší strany.

Je velkou chybou nechávat tak úchvatné místo ladem a tak nabízím pro představu jedno z možných řešení.

Na schématu níže vidíte, jak by se dalo za relativně malé peníze zkulturnit prostředí vedle přívozu. Drobný mobiliář a úprava terénu by připravily příjemné prostředí pro sportovní a rekreační vyžití nejen našich obyvatel.

V níže vystavených vizualizacích si pak můžete udělat obrázek o náladě, kterou by nábřeží rozkvetlo. Srovnejte s fotkou stávajícího stavu, kterou máte o kousek výše v tomto článku.

A nakonec trochu v rychlosti dělaná koláž. I přes své nedostatky vystihuje to co vystihovat má – pokud na světě existuje krásné místo je úkolem všech podělit se o tu krásu s ostatními.

Líbila by se Vám taková úprava nábřeží?

By |25. 11. 2022|Categories: 11-UPn, Rozvoj, Strategie|Tags: |0 Comments

Plac – otevřená otázka

Plac u nučnického přívozu je prapodivné území. Na jednu stranu je z něj cítit enormní úsilí, které stálo vybudovaní této dlážděné plochy a na druhé straně je vidět zmar posledních 30 let, která nedokázala najít naplnění pro toto místo.  Pojďme nyní krok po kroku začít hledat smysluplnou náplň této části vesnice tak, ať je naší chloubou. Níže jsem uvedl pár nápadů, které přicházejí v úvahu. Samozřejmě můžete najít i jiný program a napište jej do komentářů.

Jaká by měla být budoucnost placu v Nučničkách?
8 hlasů · 8 voleb

By |18. 11. 2022|Categories: 11-UPn, Rozvoj, Strategie|0 Comments

Pitvání problémové mapy

Opět se pod mým článkem „K TRAUMATICKÉMU BODU CESTY“ objevil inspirativní komentář, na který je vhodné šířeji reagovat. Ve výsledku se jedná o relativně dlouhý text, který jsem z praktických důvodů rozdělil na jednotlivé části. Můžete si rozkliknout a přečíst nejen jednotlivé zásadní komentáře, ale hlavně témata, který z komentářů vyplývají. V nich pak najdete obsáhlejší shrnutí informací týkajících se daného problému.

Je třeba říci, že obsáhnout celou problematiku by vyžadovalo ještě širší formát, ale pro začátek, pro úvod do problematiky budou následné řádky dostatečné.

Pokud jste dotčené články ještě nečetli, můžete si článek otevřít kliknutím na obrázek

Komentáře

Není nezbytně nutné si přečíst komentáře, které mě vedly k napsání textu, ale pro pochopení všech souvislostí to vřele doporučuji. Rozkliknutím názvů jednotlivých komentářů se vám zobrazí jeho celý obsah.

Zelenou barvu jsem bral jako stávající stav, o čem jste se bavili na zastupitelstvu nevím a nikde jsem to ani nenašel (myslím tím variantu cesty), jen jste se zmiňoval o výměně pozemků s panem Řepou, které jsou i ve žluté variantě. Severofrukt a jezero je soukromých vlastníků. Kravín je snad celý nebo alespoň částečně obce. Tam vůbec netuším, co s tím obec plánuje, když už jej získala snad i za rozumnou cenu. Jaké budou náklady do budoucna, nedovedu vůbec odhadnout. Máte nějaký nápad na využití?

Za problémovou mapu chválím, přijde mi to jako pěkný počin, na kterém je přehledně a jasně vidět, kde je nějaký problém či nápad. Muselo to dát dost práce.

Projel jsem si Vaše návrhy a nedá mi to, je neokomentovat
– vojenské záchodky v lese (možná ani ty u Louže) nestojí na obecním pozemku a předpokládám, že ani ta stavba není obecní. Myslím, že demolice a revitalizace je na vlastníkovi, kterého by k tomu bylo vhodné „postrčit“, což asi může udělat každý. Osobně tedy nevidím důvod, proč to začleňovat do obecního rozpočtu. Možná do pracovní náplně starosty či úřednice.
– Revitalizace nábřeží – opět Vámi navrhovaný prostor k revitalizaci není obecní, a tak asi není na obci, aby prostor upravovala a následně udržovala. Opět by možná šlo postrčit vlastníka, povodí Labe, k nějaké úpravě, o pravidelné údržbě pochybuji.

– Klub důchodců – přesnou situaci v Nučničkách neznám, předpokládám, že prostor pro scházení občanů tam žádný není. Dle wiki mají Nučničky 83 obyvatel, kolik z toho je důchodců a kolik z těchto důchodců se chce scházet v obecním zařízení a jak často? Když už něco budovat, tak ne jako klub pro pár lidí, ale pro všechny. Kdo se o to bude starat, udržovat tam pořádek? V dnešní době mi přijde, že se všichni schází online nebo v hospodě. Co ke scházení důchodců využít „kůlnu“ na přívoze?

– Převod pozemku do majetku obce – v tomto případě, je podle mě potřeba předem přemýšlet, jak pozemky využít, i když jsou za symbolickou cenu. Viz kravín, máme ho a co s ním teď a kolik to bude stát.

– A2302c – k čemu by obec pozemek využívala? Myslím, že sekání trávy je i bez toho dost. Kdo pozemek v současné době využívá a kdo se o něj stará? Ještě by mi to dávalo smysl, kdyby sousední pozemky směrem k přívozu vlastnila obec a byla nějaká vize využití.
– A2303, A 2303a – proč na obec převádět komunikaci v podstatě za obcí a pak se o ni starat a udržovat ji, kdo ji využívá a za jakým účelem? Zpevnit a využít jako cyklostezku od Počápel k přívozu a tím se vyhnout hlavní silnici – chce obec nést podobné náklady, nebo raději investovat jinde?

Díky za všechny uvedené dotazy – zhusta kopírují diskuze, které tady v Nučničkách vedeme a zatím jsme je nedokázal zpracovat do smysluplného textu, tak rád využiji příležitost, která se tady nabízí – opět tedy, s dovolením, využiju Váš komentář jako podklad pro páteční článek.

Když budete zpracovávat článek, rozepište se také trochu o rozpočtu. Z Vaší mapy jsem spočítal, že na údržbu Vašich návrhů je třeba 2.550.000 Kč a na investice 1.150.000 Kč. Netuším jaký je příjem obce a kolik stojí provoz obce. Je vůbec reálné vše Vámi navrhované realizovat? V Travčicích bude také třeba něco udržovat, ač to asi (třeba je, jen veřejnost to neviděla) není tak přehledně zpracováno.
Co vím, tak obec (dvě vesnice pod jedním OÚ) s 1200 obyvateli má příjem cca 22 mil. Kč, Travčice mají cca 600 obyvatel a to včetně Nučniček.

Ještě k pouličnímu osvětlení a ne jen k Vámi navrhovanému, ale obecně – co řešit dobu svícení pouličního osvětlení – nešlo by od 23 hodin do cca 5 hodin rozsvěcet jen některé lampy, třeba každou druhou? Např. u přívozu navrhovaná lampa asi nemusí svítit lampa celou noc. Nevím jak je to technicky řešené, je to jen nápad, ušetří se za energii a nebude tolik světelného smogu. Samotná stínidla u stávajícího osvětlení také nic moc, docela to svítí do oken i v podkroví.

Zdravím ostatní čtenáře a zapojte se také do diskuse, ať se naše obce pohnou správným směrem, víc lidí víc vidí a má více pohledů na řešení.

Komentáře

Původní komentáře

Pokud chcete vidět komentáře v původní pozici a souvislostech, tak, prosím, klikněte na tlačítko vpravo.

Komentáře

Velice oceňuji zájem komentujícího o dění v obci a jeho výzva, aby se i další lidé neostýchali zapojit do diskuze je mi nejen sympatická, ale i praktická.

Chápu, že ne každý má chuť a čas strávit hodiny pozorujíc tlachání zastupitelů na úřadě. Z běžného života ale známe situace, že tu a tam se nám něco nelíbí a tu a tam přijde nápad, jak by se co dalo dělat lépe. Komentování našich článků je jednou z cest, jak iniciovat změnu.

Témata

Z textu komentářů se nám vyprofilovaly následující témata, kde je každému věnována samostatná kapitola. Pro větší přehlednost textu je každé téma zabaleno pod názvem kapitoly, takže pro čtení je třeba si jej rozkliknout.

Velké areály na území našich vesnic stojí před zásadní změnou. Ať se jedná o jezero v Nučničkách, které s vyčerpáním písku bude muset projít minimálně schválenou rekultivací, tak Severofrukt, kde se pravděpodobně výroba nijak zvlášť dál rozvíjet nebude. Ano, řešíme to jako dohady, protože nemáme žádné relevantní informace o tom, co vlastníci s pozemky zamýšlejí. A to je právě to ono – nulová komunikace.

Má to být zastupitelstvo, starosta, tedy správa obce, která má iniciovat jednání.

„Ale my jsme přeci vyzvali občany, ať se přihlásí s požadavky na změnu územního plánu“, znělo na jednom z minulých zastupitelstev, když se tento problém otevřel.

Kromě důležité informace, že majitelé areálů vůbec nemusí být občany obce, takže se k nim daná informace běžnou cestou ani nemusí dostat, tak je zásadní, aby se vedení obce před započetím jakýchkoliv úprav územního plánu přesvědčilo, že tito velcí hráči danou informaci opravdu obdrželi.

Plochy v obcích

Plochy jednotlivých zemědělsky neužívaných ploch na katastrech obcí

Je přeci zásadní rozdíl, zda-li si já, jako soukromá osoba na zahrádce o rozloze cca 200 m2 experimentuju s vodíkovým perpetuum mobile anebo má majitel tisíců metrů čtverečních záměr výstavby plynových zařízení. A o to jde – je to měřítko – vliv drobného jednotlivce na obec je zanedbatelný, ale vliv majitele větších celků je zásadní. A úkolem vedení obce je mít přehled o vývoji na území obce a má se snažit o vybalancování všech negativních výkyvů.

Nejedná se tady o žádné příkazy a zákazy, ale vzájemný dialog ve věci společného rozvoje.


Příklad:

Třeba má majitel jezera v záměru, že nechá kolem vodní plochy vybudovat lunapark. (nechme teď stranou, že se jedná o absurditu a všechny ostatní vlivy jako je životní prostředí a pod. – prostě jako příklad).

V tu chvíli bude nutné řešit, jak napojit takto velkorysý projekt na zdroje elektrické energie, vody, odvod splaškových vod, dopravu včetně parkovacích ploch a pod.


No to prostě je jiné kafe, než , že si občan postaví jeden nový barák.

Vždyť už jen pouhých 10 nových parcel v Travčicích explodovalo jako handgranát a rozmetalo lety opomíjený problém splaškové kanalizace. Nelze se tvářit, že plochy Severofruktu a jezera jsou „hit sunt leones“. Takové areály budou vždy generovat vysoké nároky na infrastrukturu a jakákoliv změna v nich bude mít dalekosáhlý vliv na život v obcích. Prostě jen proto, že tyto rozvojové plochy obcí zabírají více než polovinu zastavěných či jinak než zemědělsky využívaných ploch. Proto se s majiteli musí mluvit a vzájemně hledat konsensuální řešení, které bude vzájemně výhodné.

Plochy v obcích

Poměr zemědělsky neužívaných ploch na katastrech obcí

Ono se totiž úplně jinak správě obce jedná s domkáři, kteří mají málokdy čas a energii prosazovat svou vůli vůči autoritě úřadu. Naopak velcí hráči jsou jiná liga – ti si jen tak něco líbit nenechají a mají zdroje a energii je prosadit. To pak slabá obec sklapne ušiska. A tady si myslím je zakopaný pes. Někdo sundal trencle daleko před brodem a ťapkajíc se spoďárama u kotníků, se to snaží prezentovat jako prozřetelné opatření.

Pro úplné pochopení dva konkrétní případy

Výřez z platného územního plánu s vyznačením příkladů

Příklad č. 1

Dle ústních informací (neověřených) je v rámci Severofruktu nyní nově opravený objekt ubytovny. Koukněte prosím na výkres nahoře, kde jsem vám zaznačil funkční plochu platného územního plánu a na text vedle, kde vidíte zaznačené možné využití funkční plochy. Ještě vás upozorním, že ubytovna spadá pod kategorii „ubytování“. To samozřejmě nenajdete ani v hlavním ani ve vedlejším přípustném využití. Pokud s rekonstrukcí prošli stavebním řízením, tak to v nejlepším mohli našít na podmíněné přípustné využití.

Takže tohle je konkrétní výsledek vzájemné nekomunikace. Obec vydá územní plán jako závazný dokument – zákon, co v obci platí a velký hráč na něj s..e jako na placatý kámen…

Ale vás jako domkáře bude prudit každý podružný ouřad…

Příklad č. 2

Že příklad č. 1 jsme mohli považovat za sporný (neověřená informace, teoretická možnost naplnění požadavků funkční plochy), tak u příkladu č.2 už není žádných pochyb. Zde je jednoznačně územní plán jen cárem papírku pro třískání obyčejných obyvatel po hlavě.

Jak vidíte, tak ani v nejmenším náznaku územní plán nepočítá s nějakou těžbou nerostů v místech pískovny. Tam se dle územního plánu pěstuje zelenina až se hory červenají. Že je realita naprosto odlišná snad vidí každý z nás.

Takže jinak řešeno – územní plán Travčice ukazuje, že pro obecní úřad (ale i pro ostatní úřady) jsou dvě kategorie občanů – ti co jím musí řídit a ti co nemusejí.

Chci aby jste mě správně pochopili – je naprosto legitimní, aby si Severofrukt stavěl ubytovny, je naprosto legitimní těžit písek. Chci aby podmínky pro výstavbu v jednotlivých částech byly provedeny pořádně s ohledem na všechny stávající i budoucí souvislosti.

Ale mým cílem je v prvé řadě, aby když se vydá nějaký, předpis, vyhláška, zákon, tak aby platil pro všechny bez vyjímky.

A prvním krokem je – vzájemná komunikace všech zúčastněných.

Nechci aby se z územního plánu stal dokument plný chybných a nesprávných informací, které se bude muset léta opravovat.

V tomto směru doporučuji návštěvu nejbližšího zastupitelstva 24.11.2022 v 18.00 na obecním úřadě. Uděláte si vlastní obrázek o situaci. Jedním z bodů je totiž informace o stavu projednávání územního plánu.

Věc demolice záchodků je v sumě myšlena přesně tak, jak komentující píše, tj. je to primárně věcí majitele pozemku. Problémem je, že tyto stavby, jsou víceméně veřejně přístupné a jejich postupná degradace vytváří nebezpečí, že by někdo nešťastnou náhodou mohl dojít k újmě jen pohybem kolem nich. Jedná se totiž o stavbu, pod kterou je vyhloubena jáma, původně sloužící na fekálie, a ta může být zakryta porostem. Případný špatný krok sveze osobu do jámy a degradovaná stavba se na ni svalí – neštěstí jako hrom.

Proto je nutné postupovat standardním postupem, který se v těchto případech užívá:

  • Vyzvat majitele k nápravě (zajištění nebo demolici)

  • Opakovat výzvu, pokud nereaguje

  • Demolovat/zajistit stavbu na náklady obce (pokud majitel nereaguje)

  • Vyžadovat náklady na majiteli

Věnovat tomuto postupu jeden rok je v podstatě dostatečná doba na vyřešení včetně všech předpokládaných lhůt.

Z hlediska finančního je třeba mít připravenu dostatečnou rezervu na krok č. 3. Pravděpodobně nebude nezbytný, ale pokud to s řešením myslíme vážně, tak je nutné jej vložit do výhledu finančních nákladů.

Když jsme v létě připravili brožuru s tématy do voleb, tak v rámci odpovědi starosty bylo nučnickým důchodcům doporučeno, ať se setkávají na přívoze, nebo ať si zajednou do Travčic. Frantu Soukupa – velmi klidného, váženého pana doktora, s 80-ti křížky na bedrech, jsem snad nikdy neviděl více rozčíleného: „ˇˇÁdo, oni si snad myslej, že se s těma mýma mizernýma nohama budu v zimě plahočit do Travčic, nebo budu mrznout na přívoze, to je ti něco tak nevkusného odbývat starého člověka, vždyť i oni budou jednou staří.“

Najednou jsem viděl ten nápad o využití chátrající hasičárny v úplně jiném světle.

Typický obrázek v Nučničkách kolem 11.00 na pozadí staré hasičárny

Každý den kolem jedenácté se Davidovi sejde na zastávce dobře patnáctka jídlonosičů, které si lidé vzájemně přinášejí a pak tam jeden, dva zdatnější borci nádoby pohlídají. Tak to běhává za chladnějších dní, v létě je to naopak vítaná chvilka pro společnou rozmluvu, že si přijde velké většina lidí pro jídlo sama. Právě proto si to nenechají dovážet až do domu. Tady na tu chvilku příjdou i lidé, kteří restaurační zařízení z nějakého důvodu nevyhledávají.

A vizitkou Travčic, starosty, zastupitelů i správy obce je, že nechá staré lidi postávat na prašné cestě kousek od zamčené rozpadající se obecní budovy. A jediné co z jejich hlav loni/předloni vyšlo, že by se ten barák dal střelit jako kůlna pro nejmenovaného místního podnikatele. Přitom peníze na celou rekonstrukci, které tehdejší zastupitelstvo zamítlo investovat, nechalo hnít na účtu, kde je schroustala inflace, jak jsem o tom již psal v článku „Klub důchodců zdarma“.

Není u nás asi lepšího příkladu, že nečinnost vede jen ke ztrátám na obecném majetku – namísto zhodnoceného objektu v dnešní hodnotě cca 3 mil. Kč se z účtu inflací vypařily předpokládané náklady stavby v hodnotě 1,5 mil. Kč. Na jedné straně jste měli partu lidí v Nučničkách, kteří měli chuť to postavit vlastníma rukama s minimálními náklady a proti nim chytráky, kteří si mysleli, že když nevyndají peníze ze strožochu, tak pošetří. Když srovnám možnosti postavit/nepostavit, tak čistá ztráta se blíží pěti miliónům. Šikulové…

Komentující v tomto případě nemusí být zasvěcen do problému, proto zřejmě bohužel opět zazněl argument „kůlna na přívoze“. Takže aby bylo jasno: Kůlna je v létě fajn, ale zkuste si tam sednout byť už jen v pozdním říjnu. Já vám to řeknu, jaké to je – je tam hnusná vlezlá vlhká kosa, kterou v pátečním večeru rozeženete pár žejdlíky piva. Ale hanba by mě fackovala, kdybych tam posílal starší dámy na čajové soirée.

Jednoduchý vnitřní půdorys dle výkresu prezentovaného zastupitelstvu v předjaří 2020

Jinak co se týká otázek provozu. Už dávno není doba, kdy potřebujete personu klíčníka, takže přístup do objektu by byl na čipovou kartu/magnet, tak jak je to běžné v každém druhém paneláku. Každý čip má své číslo a tím je i dáno kdo, kdy a jak dlouho tam byl. Automaticky platí, že poslední po sobě uklízí. Pravidlo: „Oznámím, že není uklizeno, protože jinak je to na mě“, se už několikrát osvědčilo a dokáže udržet v čistotě i provozy, které bývaly svou špínou vyhlášené.

Nu a že to nebudou využívat jen důchodci – to je snad na tak malé vesnici samozřejmé.

A ještě jedna poznámka – mě to příjde naprosto samozřejmé, ale už jsem si všimnul, že to úplně tak samozřejmé není – já osobně nemůžu ze zákona objekt jako podnikatel ani projektovat, ani stavět – lidově nemůžu z toho mít ani korunu. Ale to, že se o věc starám a chci aby se zrealizovala v co nejlepší kvalitě za co nejmenší peníze, to dělám a dělat budu. A zdarma.

Protože to si myslím, ze má zastupitel dělat. A říká to i zákon „s péčí řádného hospodáře“ – to ale jak vidíme některým fakt nejde…

Vizualizace zmíněného ideového projektu z roku 2020

Aktuální stav pozemku dle bodu A2302a

Komentátor píše:

„– A2302c – k čemu by obec pozemek využívala? Myslím, že sekání trávy je i bez toho dost. Kdo pozemek v současné době využívá a kdo se o něj stará? Ještě by mi to dávalo smysl, kdyby sousední pozemky směrem k přívozu vlastnila obec a byla nějaká vize využití.
– A2303, A 2303a – proč na obec převádět komunikaci v podstatě za obcí a pak se o ni starat a udržovat ji, kdo ji využívá a za jakým účelem? Zpevnit a využít jako cyklostezku od Počápel k přívozu a tím se vyhnout hlavní silnici – chce obec nést podobné náklady, nebo raději investovat jinde?“

Výřez z problémové mapy pro orientaci

Nemyslím si, že to je dobrý pohled na věc – pokusím se vyjasnit proč.

Pozemky komunikací – A2302a a A2302b

Obec je správcem místních komunikací a jako taková má za povinnost je udržovat ve využitelném stavu. Má o nich mít přehledný dokument zvaný pasport, na který jsem již několikrát narážel. Po několikatýdenním úsilí se mi podařilo získat fotokopii nučnické části tohoto spisu, tak se na něj podívejme:

Fotokopie mapy Pasportu komunikací v místní části Nučničky

Jak vidíme, tak obec definuje dané plochy jako místní účelové komunikace. Tudíž se dá předpokládat, že s nimi má v budoucnu nějaké plány. Což také dokazuje stávající územní plán, ale i průzkumy a návrhy nového územního plánu.

Výřez stávajícího územního plánu

Výřez průzkumů a návrhů územního plánu (jedna z variant)

Zobrazením výše uvedených dokumentů víceméně odpovídám na dotaz proč by chtěla obec komunikace někde na kraji vesnice. Jednoduše ve všech dokumentech, které vydala a hodlá vydat deklaruje, že je jako komunikace využívat chce.

V tom případě je více než vhodné, aby byly pozemky v jejím vlastnictví. Protože budovat a udržovat komunikace na pozemcích cizích vlastníků je opravdu nevhodné řešení.

A v současné situaci, kdy Státní pozemkový fond jako dnešní majitel převádí pozemky pro komunikace na obce za symbolickou korunu, je nejvyšší čas se o ně přihlásit. Jak dlouho, myslíte,  bude taková příležitost trvat při dnešním stavu státních financí? Nečinností v této věci může obec přijít o nemalé prostředky.

V tomto případě tlačit na koupi je i moje povinnost – jak říká § 159 odst. 1 občanského zákoníku: „Kdo přijme funkci člena voleného orgánu, zavazuje se, že ji bude vykonávat s nezbytnou loajalitou i s potřebnými znalostmi a pečlivostí. …“

(Mj. mám rád i druhou větu tohoto paragrafu: „…Má se za to, že jedná nedbale, kdo není této péče řádného hospodáře schopen, ač to musel zjistit při přijetí funkce nebo při jejím výkonu, a nevyvodí z toho pro sebe důsledky.“ Velmi kulantně řečeno: Blbost neomlouvá!)

Pozemek dle bodu A2302c

Zde je situace jiná – tato záležitost je ke zvážení, k širší diskuzi zastupitelů i obyvatel obce.

Myslím, že by bylo vhodné tento pozemek převést do majetku obce z hlediska ekonomického. Jednoduše existuje-li taková možnosti získat tento pozemek za výhodnou cenu, tak je jako úschova financí rozhodně efektivnější než nechat ležet přebytečné finance v bance, kde si na nich smlsne inflace.

A rozhodně to bude výrazně efektivnější investice, než koupě kravína zaneřáděného nebezpečným odpadem, kam budou nyní mizet obecní finance. Tím také odpovídám na dotaz zda investovat jinde není výhodnější.

K bodům náleží ještě Revitalizace nábřeží, ke které se dovolím vyjádřit až v příštím týdnu.

Závěrem

Snažil jsem se dané body popsat v rychlosti co nejobšírněji ,ale sám musím uznat, že se v podstatě jedná o základní úvod do tématu. Na druhou stranu i tak se nakonec jedná o relativně dlouhý text a obávám se, že ne příliš mnoho našich spoluobčanů bude mít trpělivost si je celé přečíst. Také právě proto jsem je rozdělil do jednotlivých sekcí tak, aby se daly vyjmout jako jednotlivé články spojené s daným tématem.

Na závěr ještě něco pozitivního – objevila se nám tu první vlaštovka z problémové mapy. V dokumentu jsem doporučoval řešení nájezdů takovým celkem běžným stavebním způsobem:

  • Vyřezání degradovaných konstrukcí,

  • vytvoření únosné vrstvy z drceného kameniva,

  • vytvoření finální pojezdové vrstvy s odvodněním

Výsledek vidíte na obrázku níže…

Ano, musím ocenit rychlost s jako se po 4 letech nicnedělání k problému přistoupilo. Do dvou týdnů od oznámení problémové mapy máme hotovo. Tleskám!

A opravdu musím ocenit, že jen těžko by mi někdo dal lepší potvrzení mého lkaní nad lemplování v obecních věcech…

PředPo

Komentující se pídil po finanční stránce problémové mapy. Sečetl (a správně) že celkové odhadované náklady se pohybují někde kolem 2,5 mil. Kč. U některých výše uvedených bodů jsem se finanční otázce věnoval a to hlavně v poměru k vynaloženým prostředkům jiným směrem nebo nevhodně nevynaloženým.

Ale jak vidím první vlaštovku řešení, tak rozpočet pro příští rok rozhodně není ohrožen. Do půlky volebního období to vydrží, pak to nějak okecáme a dál to nikoho nezajímá…

By |25. 9. 2022|0 Comments
Od |2022-10-28T11:19:27+02:0027. 9. 2022|0 komentářů

Sdílejte tento článek na sociálních sítích!

O autorovi:

Martin Tomáš
* 1974, architekt Původem z Valašska, po letech strávených v cizině zakotvil v Nučničkách, místě s řekou na dohled.

Napsat komentář

Přejít nahoru