Najít žábu na prameni ve výdajích pro Nučničky je velmi jednoduché – vezmete největší výdaj a kouknete do něj.
Je to právě přívoz. V přívozu je položka „Opravy a udržování“ za 450 000,- Kč. Tato položka skrývá výdaje na údržbu lodi (odhadem 50 tis. Kč) a zbývající peníze jsou dle návrhu zastupitelů ideální pro renovaci WC na přívoze.
Jenomže…
Jenomže tuto renovaci kromě některých zastupitelů nikdo nechce, rozhodně ne nučničtí. Z naší strany byly priority jasně definované v problémové mapě a tam se přívozu netýká ani jedna položka.
Výdaje pro přívoz
Takže se podívejme na detail tabulky rozpočtu věnovaný výdajům přívozu
Přívoz | Platy zaměst.v pr.poměru | 120 000 Kč | |
---|---|---|---|
Ostaní osobní výdaje DPP | 40 000 Kč | ||
Drobný hmotný dlouhod.majetek | 10 000 Kč | ||
Nákup materiálu | 5 000 Kč | ||
Studená voda | 20 000 Kč | ||
El.energie | 90 000 Kč | ||
Pohonné hmoty a maziva | 30 000 Kč | ||
Nájemné | 11 000 Kč | ||
Opravy a udržování | 450 000 Kč | renovace WC | |
Správní poplatek -vysílačky | 2 000 Kč | ||
CELKEM | 778 000 Kč |
Pokud z výdaje „Opravy a udržování“ ponecháme v rozpočtu přívozu 50 tis. Kč na opravu lodi, tak nám rázem klesne celkový výdaj přívozu na 375 tis. Kč.
A pokud zbytek, tj. 400 tis. Kč rozdělíme dle počtu obyvatel na část využitelnou v Travčicích (cca 344 tis. Kč) a Nučničkách (cca 56 tis. Kč), pak uvidíme, že je to s tím obligátním „kdo komu co“ zase rapidně jinačí:
Příjmy / výdaje na obyvatele
Myslím si, že takové rozdělení je daleko smírnější. Vždy bude menší sídlo na jednotku cenově náročnější, nicméně v našem případě je to více než bohatě vykompenzováno příjmy, které z menšího sídla do společné kasy plynou.
Zdroje pro investice
Pak tedy vyjmeme z tabulky všechny položky „Opravy a udržování“ a dostaneme docela konkrétní přehled o tom, kolik je možné v tomto roce utratit za investice – bude se jednat cca o 80% souhrnné částky.
Dovolil jsem si ji rovnou rozdělit dle klíče, který rozdělovat příjmy a výdaje v rámci celého rozpočtu (tj. dle podílu obyvatelstva/domů/plochy komunikací).
Jednotlivé položky i výsledné sumy nám osvětlí následující tabulka:
Vidíme tedy, celkově je možné na investice použít až 3,112 mil. Kč v obou obcích, rozděleno pak 2,434 mil. Kč v Travčicích a 677 tis. Kč v Nučničkách.
A to je také výsledek, ke kterému jsem se chtěl dostat. Pro realizaci prvků Problémové mapy lze použít 677 000,- Kč z rozpočtu obce aniž by to jakkoliv negativně ovlivnilo běh obecních financí.
To je zásadní podklad pro revizi nákladů a priorit problémové mapy.
Finance pro investice
Závěr
Závěrem bych chtěl apelovat na kolegy v zastupitelstvu, aby také prezentovali problémové prvky Travčic a určili jim priority. Stojí před námi všemi několik zásadních investic a je třeba mít přehled z jakých prostředků je budeme platit.
Mé chabé znalosti travčické lokality definují minimálně následující větší investice:
- Kanalizační napojení – je již podepsáno a celková cena, kterou obec musí platit je cca 2,1 mil. Kč ve 3 splátkách – tj. letos 700 tis. Kč
- Prostor bývalého kravína – to bude finančně náročná akce již jen z hlediska čištění od nebezpečného odpadu
- Stezka Travčice – Nučničky – zde se dle diskuzí na zastupitelstvu chtějí některá zastupitelé investovat minimálně do projektu.
Tento seznam rozhodně není ani zdaleka úplný.
Je tedy třeba mít zodpovědný přístup k našim společným financím.
Namísto blouznění o rozšíření/přestavbě přívozu my v Nučničkách máme jasně definováno co chceme tento rok udělat a nyní zapracujeme nad prioritami a zefektivněním jednotlivých prvků.
- Zdrojem pro určení počtu domů a obyvatel je ČSÚ a sčítání 2021
- Zdrojem pro plošné rozměry je ČUZK a jím spravované katastrální statistiky
Jsem rád, že vidím konečně smysluplný a ozdrojovaný text původem z naší obce. Přestože ne se vším plně souhlasím, dovolím si vyjádřit podporu tomu, aby se s rozpočtem obce pracovalo tímto nebo podobným způsobem.
Zdravím,
nějak jsem nepochopil Vaše počty, ale to asi není důležité. Chtěl jste přiblížit jak peníze rozdělovat mezi dvě obce se společným rozpočtem a navrhnout nějaký klíč k dělení a také to, že Nučničky (Vy, Vaše strana – to není podstatné) mají jiné priority, než vedení obce. Pořád však nechápu ten přívoz a docela mě zaráží, že Vás nechává v klidu (pro rozpočet (Nučničky) + 121.000Kč – výdaje studená voda 20 000 Kč, el. energie 90 000 Kč, nájemné 11 000 Kč.).
Posledně jste mi odpovědět – „Jak to přesně je s placením energií zde, tak to je spíš na dotaz tajemnici, zatím jsem se po tom nepídil, ale když jsem chodil v covidové době na zastupitelstvo, tak myslím, že se ty energie nájemci odpustily a zůstalo to tak.“ – proč se odpouští platby za energie? Chápu odpustit nájemné, nic proti tomu, ale proč energie? Docela by mě zajímala nájemní smlouva obce s nájemníkem na přívoze.
Pokud to správně chápu, tak převoznická činnost si na sebe vydělá a to včetně údržby lodě, bylo by tedy vhodné v rozpočtu položku převoznické činnosti a provozu budovy od sebe oddělit.
– „Namísto blouznění o rozšíření/přestavbě přívozu“ – původně jste psal o rekonstrukci WC, co je tam tedy v plánu?
Dělení peněz je vždy problém, chtělo by to zavést nějaký klíč a dle toho se řídit. Jak píšete, bylo by vhodné, aby v Travčicích byly prezentovány věci, problémy, které je třeba řešit teď a do budoucna a svojí mapou jste ukázal, že to jde udělat i srozumitelnou a přehlednou formou pro všechny. Při vzhledu webových stránek obce však pochybuji, že někdy něco podobného vznikne.
The Real Person!
Author Martin Tomáš acts as a real person and passed all tests against spambots. Anti-Spam by CleanTalk.
Zdravím Vás,
podklad pro výpočet rozdělení financí je na samostatný článek (chystám se na něj) a jak správně říkáte – je to hledání klíče k rozdělení financí mezi dvě části obce na základě co nejobjektivnějších kritérií – zde konkrétně plochy dle ČÚZK a počty obyvatel dle ČSÚ.
Přívoz a energie je kapitola na další článek – jak je to se studenou vodou a elektrikou si ověřím jedním dotazem na jednání zastupitelstva (mezi první a touto odpovědí zatím žádné nebylo). Vrátit do rozpočtu cca 100 tis. Kč je určitě nosné téma. Ale žádný slon se nesní najednou, vše má svůj čas. Mj. pokud Vám to příjde jako pomalý postup, tak teď máte na nejbližším zastupitelstvu ideální příležitost se k věci vyjádřit jako občan – §11 ods. 3 zák. 250/2000 je na vaší straně.
Co má 8 zastupitelů z opačné kandidátky v plánu opravdu nevím. Věnuju se tomu v dnešním článku „O plánování v obci„, který vyjde v 18.00. Rád bych věděl co zamýšlejí, ale dostanou se ke mě jen útržky. Možná tlak občanů na „vládní“ zastupitele, by byl efektivnější, než ždímat z opozice, co kde zaslechla ))).
Díky opět za dotazy – jsou inspirací k tomu, co je třeba dál udělat a co dopovědět, aby smysl konání byl pochopitelný a ve výsledku smysluplný.