Nučnický přívoz má všechny předpoklady být ekonomicky soběstačným prvkem v rozpočtu, dokonce se dá říci, že je schopen generovat lehké přebytky. Pro začátek si však udělejme přehled.
Příjmy
V rozpočtu pro rok 2023 to, ale na první pohled tak nevypadá. Předpokládají se příjmy v objemu 250 000,- Kč. S ohledem na letošní tržby kolem 270-280 tis. Kč jsou příjmy pro jistotu podhodnocené. Současně je nutné podotknout, že příjmy vycházejí z ceny převozného roku 2022.
Graf č. 1
Příjmy a výdaje podle odhadu rozpočtu 2023
Výdaje
Vydaje jsou rozděleny do několika položek:
Přívoz | 2232 | 5011 | Platy zaměst.v pr.poměru | 120 000- Kč | |
2232 | 5021 | Ostaní osobní výdaje DPP | 40 000- Kč | ||
2232 | 5137 | Drobný hmotný dlouhod.majetek | 10 000- Kč | ||
2232 | 5139 | Nákup materiálu | 5 000- Kč | ||
2232 | 5151 | Studená voda | 20 000- Kč | ||
2232 | 5154 | El.energie | 90 000- Kč | ||
2232 | 5156 | Pohonné hmoty a maziva | 30 000- Kč | ||
2232 | 5164 | Nájemné | 11 000- Kč | ||
2232 | 5171 | Opravy a udržování | 450 000- Kč | ||
2232 | 5162 | Správní poplatek -vysílačky | 2 000- Kč |
Celkově hrozivých 778 000,- Kč.
Jednotlivé položky výdajů se je tedy nutné projít a pokusit se je eliminovat.
Opravy a udržování
V tuto chvíli je asi zbytečné investovat do oprav budovy přívozu. Ne že by nebyly důvody, ale bylo by vhodné je zvážit ve všech souvislostech a teprve poté investovat tak zásadní částky, jako je 450 000,- Kč. Z této sumy bych tedy vyčlenil 50 000,- Kč jako částku nutnou pro údržbu lodi – to je nezbytně nutná věc. Ostatní finance klidně i uchoval na pozdější dobu, ale při dnešní inflaci je možné je efektivněji investovat.
Studená voda
Položka studená voda by asi měla být bez zásadních diskuzí účtována nájemci restaurace. Kromě kuchyně a WC se na nic jiného nepoužívá, tedy je plně součástí provozu bufetu.
Elektrická energie
Otázka elektrické energie je naopak lehce ošidná. Součástí nájemní smlouvy je (prý) i položka, že je třeba mít jednou v týdnu v zimní sezóně otevřeno. Nicméně budova není vybavena topením a v současné době se využívá jen velmi neefektivní přímotop. Ano, jedná se v zimě týdně o cca 8 hodin výkonu, ale spotřeba může dostáhnout až 1/4 celkových ročních nákladů na elektrickou energii. Přesnější údaje by vyřešil jednoduchý podružný elektroměr pro 3-fázovou zásuvku, na kterou je přímotop připojený.
Nájemné
Nájemné ve výdajové části pravděpodobně nebude nájemné nájemce bufetu, ale nájemné pro zimování lodi. Nicméně nájemné bufetu by minimálně mělo pokrýt nájem zimoviště lodi a tedy tuto položku lze také eliminovat.
Souhrn
Graf č. 2
Příjmy a výdaje podle odhadu po eliminaci položek
Výdaje ze strany obce se dle výše uvedených informací tedy mohou činit 257 000,- Kč pokud eliminujeme resp. přesuneme zpět na nájemce bufetu výše uvedené položky.
U příjmové části zůstaneme při zemi a budeme očekávat rozpočtem odhadnutý objem příjmů 250 tis. Kč.
Přívoz | Platy zaměst.v pr.poměru | 120 000 Kč |
Ostaní osobní výdaje DPP | 40 000 Kč | |
Drobný hmotný dlouhod.majetek | 10 000 Kč | |
Nákup materiálu | 5 000 Kč | |
Pohonné hmoty a maziva | 30 000 Kč | |
Opravy a udržování | 50 000 Kč | |
Správní poplatek -vysílačky | 2 000 Kč | |
CELKEM | 257 000 Kč |
---|
V tomto bodě by se dalo jednoduše skončit – výdaje vs. příjmy jsou víceméně v rovnováze, tak co řešit dál.
Dál je vhodné se podívat na budoucí investice nutné pro dobré fungování přívozu a to minimálně:
- Přemýšlet o servisu/výměně lodi
- Efektivizaci energií
- Rekonstrukci budovy
Blízké plánování
Mimo otevřenou otázku přívozu život plyne a objevují se příležitosti, které se dají využít.
Solární panely
Na včerejším zasedání zastupitelstva (15.12.2022) se odhlasovalo umístění solárních panelů na střechu přívozu tak, aby vznikla hybridní solární elektrárna, která by pokryla energetickou náročnost budovy. To je myslím dobrý počin. Vyrobená elektrická energie bude dle předpokladu součástí nájmu, tj. dá se očekávat, že investovaná částka po dotaci odhadnutá na cca 340 tis. Kč bude do cca 4 let splacena nájmem. Dále bude možné počítat s příjmem cca 80 tis. Kč.
Tím si myslím, že je celkem rozumně řešen bod č. 2 – efektivizace energetické náročnosti budovy.
Zůstává otázka zimního vytápění, které je kriticky neefektivní. Investovat do relativně náročné rekonstrukce přívozu s předpokládaným nuceným přerušením provozu, nebo přesunout zimní dýchánky nučnických do navrhovaného seniorského domu? Druhou variantu považuji za ekonomicky, ale i společensky výhodnější řešení.
Cena převozného
Další věcí je změna ceny převozného. Můžeme diskutovat na téma ceny převozu osob a tradičních bicyklů, zda je nechat na stejné úrovni, či o pětikorunu, desetikorunu zvýšit, nicméně zásadně bychom se měli postavit k novému fenoménu elektrokol. Zde bych doporučoval cenu kolem 50 Kč za převoz mj. i z důvodu větší manipulační náročnosti pro převozníky.
Pokud předpokládáme, že podíl elektrokol je dnes cca 50%, což je velmi střízlivý odhad, tak se objem příjmů může zvýšit o cca 100 000,- Kč ročně. Tato částka by měla být primárně určena pro servis a nákup nové lodi.
Blízké plánování
Závěrem je tedy možné říci, že přívoz může být již v příštím roce 100 tis. Kč v plusu a poté co se po cca 4 letech splatí investice do solární elektrárny může následujících cca 6 let být v plusu až 200 tis. Kč v dnešních cenách.
Do budoucna bude třeba myslet na větší investice:
- rekonstrukci/nákup lodi
- rekonstrukci budovy
- výměnu baterek solární elektrárny
Ale dobrá ekonomická úvaha je podklad takovéhoto plánování. A nučnický přívoz má všechny předpoklady být efektivním článkem obecního majetku.
Dobrý den,
pokud mohu, tak opět anonymně napíši svůj názor.
Výši nájemného v bufetu nevím, ale myslím si, že by mělo pokrýt nejen nájem za zimoviště lodi (nebylo dříve ve stodole vedle hasičárny?), ale i tu jednu čtvrtinu tedy cca 23.000Kč za energii spotřebovanou na vytápění zimních pátečních večerů, předpokládám, že se tam nesedí celý den. Taková kamna na dřevo by tam byla super, jiné teplo a kdo přijde, si přinese polínko a tak náklady ponese ten, kdo tam sedí a ne celá obec ;-)
Solární panely super nápad, v zimně, když „nic“ nevyrobí, se tam „nic“ nespotřebovává. Jen jsem nějak nepochopil – Vyrobená elektrická energie bude dle předpokladu součástí nájmu. – bude se prodávat nájemci? Nebo se to nechá tak jak to je (jak to chápu z návrhu rozpočtu), spotřebuj si, co chceš a my to zaplatíme?
Cena převozného – dobrá myšlenka zvednout cenu převozu za elektrokola
Osobně si myslím, že přívoz je služba pro lidi širokého okolí a tak by obec měl stát maximálně starosti s jeho provozováním a jinak být finančně soběstačný.
The Real Person!
Author Martin Tomáš acts as a real person and passed all tests against spambots. Anti-Spam by CleanTalk.
Zdravím Vás,
Zimoviště lodi – to už jsem taky slyšel, že mělo být dokonce v nové hasičárně. Holt zase další kousek slona co se nedá spořádat najednou, ale přijde na něj.
Kamna na dřevo by, pravda, byla fajn, ale to už zase mluvíme o stavebních úpravách a ty aby měly smysl by měly být předem rozvážené. Zrovna u tohoto příkladu bychom se měli držet požárních předpisů. A tak se přeneseně dostáváme zase ke stejné otázce: Je lépe investovat do zásadní rekonstrukce přívozu tak, aby byl vhodný i pro zimní provoz, nebo je efektivnější opravit starou hasičárnu na klub důchodců/obecní dům? Pro tuhle otázku najdete klidně více než deset odpovědí, záleží na tom, co by mělo být výsledkem.
Jsem rád, že pokládáte tyhle dotazy, protože na těchto drobnostech je pak vidět, že to co je v Travčicích samozřejmostí (skončí léto, v klidu se komunita přesune se z hřiště do kulturáku) tak je v Nučničkách (zatím) nedostižný sen. Až bude zase volněji od důležitějších témat podíváme se v analýze i na tohle (aktuálně je důležitější VRT – zatím se nikdo kromě mě v zastupitelstvu nehlásí k nastudování dokumentace změny ZUR).
Poněvadž obec nemůže prodávat energii, tak by vyrobená energie byla součástí nájmu. Zatím to nikdo přesněji nespecifikoval, ale asi by se našla shoda v tom, že by se její objem odpíchl od aktuálně spotřebovávané energie.
Nicméně: Ve výsledku jakékoliv navýšení pro nájemce nakonec zaplatí spotřebitel, tedy zase my, protože nepředpokládám, že by David disponoval nějakými skrytými fondy, tak mu nezbyde než navýšit ceny. Že to rozhodí dlouhodobý stav, kdy se člověk dobře najedl u přívozu za pár korun je asi jasné. Sezóna na přívoze má max. 4 měsíce a za tu dobu musíte umět vyrobit o cca 120 tisíc víc – to máte cca 30 tis. Kč na měsíc, tisícovku na den. Střízlivým odhadem to je pětikoruna na pivu a cca 30-50 Kč na porci jídla. To zpočátku, předpokládám, udělá docela slušný propad v tržbách. No s takovou neuděláme Davidovi hezké jaro.
A běžný občan se bude ptát, kde mizí statisíce z hornické činnosti v Nučničkách, když jeho stojí pivo o pár korun víc? Jak vidíte představa souvislostí každého rozhodnutí mi nedělá problémy. Ale pokud vedle přívozu zrovna v té době nebude růst třeba nové nábřeží, tak ač si můžeme říkat, že narovnáváme prostředí, má stále běžný občan v zásadě pravdu – zdroje mizí a jeho kvalita prostředí jde k horšímu. Stále je třeba mít na paměti – Nučničky přispívají do obecní kasy cca 750 tis. Kč ročně navíc a nic za to nedostávají (resp. dostávají drobky). Tuhle optiku vůbec nelze opomenout. Proto si myslím, že než se hrr pustíme do nějakého šetření, tak musíme něco vybudovat. Zdroje zatím(!) jsou.