Nučnický přívoz má všechny předpoklady být ekonomicky soběstačným prvkem v rozpočtu, dokonce se dá říci, že je schopen generovat lehké přebytky. Pro začátek si však udělejme přehled.

Příjmy

V rozpočtu pro rok 2023 to, ale na první pohled tak nevypadá. Předpokládají se příjmy v objemu 250 000,- Kč. S ohledem na letošní tržby kolem 270-280 tis. Kč jsou příjmy pro jistotu podhodnocené. Současně je nutné podotknout, že příjmy vycházejí z ceny převozného roku 2022.

Graf č. 1

Příjmy a výdaje podle odhadu rozpočtu 2023

Výdaje

Vydaje jsou rozděleny do několika položek:

Celkově hrozivých 778 000,- Kč.

Jednotlivé položky výdajů se je tedy nutné projít a pokusit se je eliminovat.

Opravy a udržování

V tuto chvíli je asi zbytečné investovat do oprav budovy přívozu. Ne že by nebyly důvody, ale bylo by vhodné je zvážit ve všech souvislostech a teprve poté investovat tak zásadní částky, jako je 450 000,- Kč. Z této sumy bych tedy vyčlenil 50 000,- Kč jako částku nutnou pro údržbu lodi – to je nezbytně nutná věc. Ostatní finance klidně i uchoval na pozdější dobu, ale při dnešní inflaci je možné je efektivněji investovat.

Studená voda

Položka studená voda by asi  měla být bez zásadních diskuzí účtována nájemci restaurace. Kromě kuchyně a WC se na nic jiného nepoužívá, tedy je plně součástí provozu bufetu.

Elektrická energie

Otázka elektrické energie je naopak lehce ošidná. Součástí nájemní smlouvy je (prý) i položka, že je třeba mít jednou v týdnu v zimní sezóně otevřeno. Nicméně budova není vybavena topením a v současné době se využívá jen velmi neefektivní přímotop.  Ano, jedná se v zimě týdně o cca 8 hodin výkonu, ale spotřeba může dostáhnout až 1/4 celkových ročních nákladů na elektrickou energii. Přesnější údaje by vyřešil jednoduchý podružný elektroměr pro 3-fázovou zásuvku, na kterou je přímotop připojený.

Nájemné

Nájemné ve výdajové části pravděpodobně nebude nájemné nájemce bufetu, ale nájemné pro zimování lodi. Nicméně nájemné bufetu by minimálně mělo pokrýt nájem zimoviště lodi a tedy tuto položku lze také eliminovat.

Souhrn

Graf č. 2

Příjmy a výdaje podle odhadu po eliminaci položek

Výdaje ze strany obce se dle výše uvedených informací tedy mohou činit 257 000,- Kč pokud eliminujeme resp. přesuneme zpět na nájemce bufetu výše uvedené položky.

U příjmové části zůstaneme při zemi a budeme očekávat rozpočtem odhadnutý objem příjmů 250 tis. Kč.

PřívozPlaty zaměst.v pr.poměru120 000 Kč
Ostaní osobní výdaje DPP40 000 Kč
Drobný hmotný dlouhod.majetek10 000 Kč
Nákup materiálu5 000 Kč
Pohonné hmoty a maziva30 000 Kč
Opravy a udržování50 000 Kč
Správní poplatek -vysílačky2 000 Kč
CELKEM257 000 Kč

V tomto bodě by se dalo jednoduše skončit – výdaje vs. příjmy jsou víceméně v rovnováze, tak co řešit dál.

Dál je vhodné se podívat na budoucí investice nutné pro dobré fungování přívozu a to minimálně:

  1. Přemýšlet o servisu/výměně lodi
  2. Efektivizaci energií
  3. Rekonstrukci budovy

Blízké plánování

Mimo otevřenou otázku přívozu život plyne a objevují se příležitosti, které se dají využít.

Solární panely

Na včerejším zasedání zastupitelstva (15.12.2022) se odhlasovalo umístění solárních panelů na střechu přívozu tak, aby vznikla hybridní solární elektrárna, která by pokryla energetickou náročnost budovy. To je myslím dobrý počin. Vyrobená elektrická energie bude dle předpokladu součástí nájmu, tj. dá se očekávat, že investovaná částka po dotaci odhadnutá na cca 340 tis. Kč bude do cca 4 let splacena nájmem. Dále bude možné počítat s příjmem cca 80 tis. Kč.

Tím si myslím, že je celkem rozumně řešen bod č. 2 – efektivizace energetické náročnosti budovy.

Zůstává otázka zimního vytápění, které je kriticky neefektivní. Investovat do relativně náročné rekonstrukce přívozu s předpokládaným nuceným přerušením provozu, nebo přesunout zimní dýchánky nučnických do navrhovaného seniorského domu? Druhou variantu považuji za ekonomicky, ale i společensky výhodnější řešení.

Cena převozného

Další věcí je změna ceny převozného. Můžeme diskutovat na téma ceny převozu osob a tradičních bicyklů, zda je nechat na stejné úrovni, či o pětikorunu, desetikorunu zvýšit, nicméně zásadně bychom se měli postavit k novému fenoménu elektrokol. Zde bych doporučoval cenu kolem 50 Kč za převoz mj. i z důvodu větší manipulační náročnosti pro převozníky.

Pokud předpokládáme, že podíl elektrokol je dnes cca 50%, což je velmi střízlivý odhad, tak se objem příjmů může zvýšit  o cca 100 000,- Kč ročně. Tato částka by měla být primárně určena pro servis a nákup nové lodi.

Blízké plánování

Závěrem je tedy možné říci, že přívoz může být již v příštím roce 100 tis. Kč v plusu a poté co se po cca 4 letech splatí investice do solární elektrárny může následujících cca 6 let být v plusu až 200 tis. Kč v dnešních cenách.

Do budoucna bude třeba myslet na větší investice:

  1. rekonstrukci/nákup lodi
  2. rekonstrukci budovy
  3. výměnu baterek solární elektrárny

Ale dobrá ekonomická úvaha je podklad takovéhoto plánování. A nučnický přívoz má všechny předpoklady být efektivním článkem obecního majetku.