1.6.2023 vydal krajský úřad k připomínkování vyhlášku o „aktivní zóně záplavových území“.  Tento nevinně znějící dokument může připravit mnoho lidí o doslova milióny korun. Každý, jehož pozemek se objeví v rozšiřizující se aktivní zóně bude v podstatě nepojistitelný, tím pádem každá nemovitost zde umístěná v podstatě neprodejná.

Prohlédněte si, kde se vás týká aktivní zóna (vysoké ohrožení)

Prohlédněte si, kde se vás týká úroveň stoleté vody Q100 (střední ohrožení)

Připravili jsme pro vás nejen základní přehled, ale hlavně návod jak postupovat v boji proti přijetí výhlášky.

Rozbor vývoje aktivní zóny

Co to vlastně aktivní zóna je. Je to část řeky při povodni, kde hrozí největší nebezpečí. Tj. každý kdo povodně zažil, tak si pamatuje tu část řeky, která měla největší sílu, valil se tudy ten největší bordel a žádný rozumný člověk by si tam barák nepostavil.

Takto podobně aktivní zónu definovala stará, dnes již neplatná vyhláška 236/2002 v §2 písm e :

e) aktivní zónou záplavového území – území v zastavěných územích obcí1) a v územích určených k zástavbě podle územních plánů,2) jež při povodni odvádí rozhodující část celkového průtoku, a tak bezprostředně ohrožuje život, zdraví a majetek lidí,

(všimněte si, prosím, že vyhláška je z roku 2002 – tj. z doby opravdu čerstvých zkušeností z povodní)

Na základě takto definované aktivní zóny byla zcela v souladu s vodním zákonem 254/2001 Sb v roce 2017 mapově definována aktivní zóna povodní, která je ještě dnes aktuálně platná.  (Na výkresech ji vidíte vyznačenu zeleně.) O takto definovanou zónu si řekla směrnice EU 2007/60/ES, která jak to tak bývá v podstatě obecně shrnuje, že povodně jsou nebezpečné a členské státy by si měly udělat mapy, kde to nebezpečí hrozí. Nic víc, nic míň – rozhodně ne žádné definice jak a proč by měla být aktivní zóna taková nebo maková.

Tedy od roku 2017 je všechno fajn, zóny jsou definovány, víceméně k naprosté spokojenosti všech zúčastněných. Myšleno zúčastněných majitelů pozemků. Nikoliv však partě zběsilých byrokratů tlačených zřejmě lobby pojišťovacích společností, kteří hned v roce 2018 protlačí novou vyhlášku 79/2018, která nahradí výše zmíněnou vyhlášku 236/2002 (ta se zkušenostmi z povodní).  Zde již je byrokraticky zhovadile definována aktivní zóna jako:

(2) Aktivní zóna záplavového území zahrnuje plochy

a) vlastního koryta vodního toku v šířce definované břehovými čarami,

b) všech souvisejících vodních toků, derivačních či jiných kanálů a zaústění přítoků hlavního toku v šířce určené břehovými čarami,

c) území mezi břehovými čarami a linií stavby vodního díla na ochranu před povodněmi podél vodního toku,

d) další vymezené na mapě povodňového ohrožení jako vysoké ohrožení,

e) další vymezené na mapě povodňového ohrožení jako střední ohrožení v místech, kde je současně pro povodně s dobou opakování 5, 20 nebo 100 let splněna některá z těchto podmínek:

1. hloubka vody je větší nebo rovna 1,5 m,

2. výslednice vektoru rychlosti proudění vody je větší nebo rovna 1,5 m/s, nebo

3. součin hodnoty hloubky vody a výslednice vektoru rychlosti proudění vody je větší nebo roven 0,75 m2/s, a

f) vyvýšených území vymezených na mapě povodňového ohrožení jako nízké a střední ohrožení uvnitř jednotlivých ploch vymezených podle písmen a) až e).

(3) Do aktivní zóny záplavového území nejsou zahrnovány izolované plochy vysokého a středního ohrožení a dále území za protipovodňovými zábranami, které se instalují při nebezpečí povodně nebo při povodni v rámci povodňových zabezpečovacích prací podle § 75 odst. 2 písm. g) vodního zákona.

Namísto jasné a každému pochopitelné věty se definice změnila na manipulativní a nepřezkoumatelnou změť konstant, které mají s reálným stavem pramálo společného. Kdo a jak je schopen prověřit, že proudění při povodní je menší než 1,5 m/s? Z běžných smrtelníků nikdo. Jen certifikované firmy. A certifikát vydává opět ta samá parta. Běžný plebs je ze hry. Bez přehánění lze říci, že když se „certifikovaná“ firma trochu posnaží, tak jí výpočtem bude moci vyjít aktivní zóna povodní i na hřebenu Sněžky.

Naprosto cynicky pak vyznívá důvodová zpráva z k nové vyhlášce v bodech F, G a H:

F  Zhodnocení současného stavu a dopadů navrhovaného řešení ve vztahu k zákazu diskriminace
Navrhovaná právní úprava nebude mít žádné negativní sociální dopady, včetně dopadů na specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny. Navrhovaná právní úprava nemá negativní dopad ani na rovné postavení mužů a žen.

G Zhodnocení dopadů navrhovaného řešení ve vztahu k ochraně soukromí a osobních údajů
Návrh se nedotýká ochrany soukromí a osobních údajů a nemá tedy do této oblasti žádné dopady.

H Zhodnocení korupčních rizik
Navrhovaná právní úprava nepřináší žádný nárůst korupčních rizik.

Vlastně to není žádná lež – opravdu nediskriminuje sociální skupiny – diskriminuje všechny a tvoří novou sortu utlačovaných.

Co se stane po přijetí vyhlášky

S laskavým svolením starosty Křešic p. Michala Mančala publikujeme jím zpracovaný dokument, který jasně definuje, co se stane, když by byla vyhláška přijata:

Co se stane v případě, že toto Opatření obecné povahy vyjde v platnost?

V aktivní zóně záplavového území bude zakázáno umísťovat, povolovat a provádět stavby s výjimkou vodních děl, jimiž se upravuje vodní tok, převádějí povodňové průtoky, provádějí opatření na ochranu před povodněmi, nebo která jinak souvisejí s vodním tokem nebo jimiž se zlepšují odtokové poměry, staveb pro jímání vod, odvádění odpadních vod a odvádění srážkových vod a dále nezbytných staveb dopravní a technické infrastruktury, zřizování konstrukcí chmelnic, jsou-li zřizovány v záplavovém území v katastrálních územích vymezených podle zákona č. 97/1996 Sb., o ochraně chmele, ve znění pozdějších předpisů, za podmínky, že současně budou provedena taková opatření, že bude minimalizován vliv na povodňové průtoky; těžit nerosty a zeminu způsobem zhoršujícím odtok povrchových vod a provádět terénní úpravy zhoršující odtok povrchových vod; skladovat odplavitelný materiál, látky a předměty; zřizovat oplocení, živé ploty a jiné podobné překážky; zřizovat tábory, kempy a jiná dočasná ubytovací zařízení – to neplatí pro zřizování táborů sestávajících pouze ze stanů, které byly před stanovením aktivní zóny záplavového území v tomto místě zřizovány a které lze v případě povodňového nebezpečí neprodleně odstranit.

Nemohli bychom si tedy na svých zahradách a dvorcích umístit např.:

  • Palivové dřevo, bazén, altán, montovaný přístřešek, plechová garáž, přístřešek/bouda pro domácí zvířata, lavička, plastový zahradní nábytek, živý plot, stromové aleje, a jiné oplocení, nádoby na odpad, sudy, nádrže na vodu, plastové kompostéry, králíkárny, kurníky, včelí úly, dětské dřevěné domečky a jiné dětské prvky a hračky, květinová výzdoba – truhlíky, fóliovník, seno, sláma, dřevěné žebříky, vědra, konve, letní kuchyně, osobní vozidlo, přívěsy, prázdná tlaková láhev na Propan-butan a další.

Ke stávajícím stavbám na našich pozemcích nebude možné nic přistavovat, a to ani samostatně stojící příslušenství, jako jsou garáže, výměnky, sklady na nářadí, kůlny, stodoly, apod. Naše nemovitosti se mohou stát nepojistitelnými.

Stanovení aktivní zóny záplavového území na základě pouhého podzákonného právního předpisu (vyhlášky) není možné. Dochází k zásadnímu omezení vlastnického práva, neboť v aktivní zóně záplavového území je zakázána podstatná většina činností, které jsou s nemovitostmi a výkonem vlastnického práva k nim spojeny (viz § 67 zákona č. 254/2001 Sb.). Meze vlastnického práva, které je chráněno čl. 11 Listiny základních práv a a svobod, lze stanovit pouze zákonem (čl. 4 odst. 2 Listiny). Stanovení mezí vlastnického práva na základě vyhlášky č. 79/2018 Sb. proto není možné. Podle § 101d odst. 2 zákona č. 150/2002 Sb. přezkoumává správní soud, zda-li je opatřené obecné povahy v souladu se zákonem; pokud tomu tak není, tak opatření obecné povahy zruší. V tomto případě by nebylo možno soulad navrhovaného opatření obecné povahy se zákonem vůbec posoudit, protože zde žádný zákon, který by upravoval stanovení aktivních zón záplavového území a stanovil podmínky pro jeho vyhlášení, není; veškerá hmotněprávní pravidla jsou obsažena ve vyhlášce č. 79/2018 Sb.

Boj proti vyhlášce

Vyhláška je aktuálně v připomínkovém řízení. Připomínkovat ji mohou dotčené obce, dotčení majitelé pozemků, ale také běžní občané.

Mimo to probíhá pod vedením senátora Chlupáče aktivita s cílem nahrazení vyhlášky z roku 2018, na jejímž základě je nová plocha aktivní zóny definována. Výraznou podporou tohoto snažení bude maximální množství připomínek k vyhlášce.

Návrh změny vyhlášky dle skupiny senátorů

Obce v okolí Litoměřic od Štětí až po Žernoseky vyvíjejí maximální aktivitu, aby aktivizovali své občany k sepsání připomínek.

Starosta Křešic pro zjednodušení vytvořil dokument pro rychlé sepsání připomínek, který si může každý občan stáhnout v editovatelné podobě a běžném Wordu, nebo podobném programu vyplnit.

Dochází ke spolupráci obecních zastupitelstev a soukromých firem za účelem vzájemné podpory a předávání informací v boji proti vyhlášce.

Návod co mám dělat osobně

Každý dotčený majitel by měl udělat následující kroky:

  • 1

    Stáhnout si a vytisknout tento formulář (DOC, PDF), nebo si jej na přívoze vyzvednout.

  • 2

    Vyplnit formulář dle zde uvedeného vzoru (DOC, PDF)

  • 3

    Odeslat formulář na adresu krajského úřadu do 30.6.2023 nebo do 28.6.2023 předat zastupiteli Martinu Tomášovi, Nučničky 4

Nezapomeňte připomínkovat tuto vyhlášku. Rozhodujete

o milionech Kč ze svého majetku!!!